logo

ثبت طرحهای صنعتی

ثبت طرح صنعتی چیست؟

از نظر قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری ”هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط،رنگ ها و یا بدون آن،به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد،طرح صنعتی است.د ر یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی باشد”.

همانطور که می دانید یکی از دغدغه های بزرگ طراحان و مالکان طرح های صنعتی، کپی برداری رقبا از طرح های آن هاست. زیرا ساخت یک طرح صنعتی به تلاش و زمان زیادی نیاز داشته تا بتواند پس از عرضه به بازار، مورد توجه مشتریان قرار گرفته و سودآوری قابل توجهی را برای مالکان آن به ارمغان آورد. از این رو، جهت جلوگیری از سوء استفاده افراد سود جو و حمایت از مالکان و طراحان طرح های صنعتی، قوانین و مقرراتی توسط دولت ها وضع شده است

مزایای ثبت طرح صنعتی

  • جلوگیری از تقلب و کپی برداری توسط افراد سود جو
  • تشویق افراد به فعالیت تجاری سالم و شرکت در رقابتی عادلانه
  • افزایش کیفیت و کارایی محصولات از طریق ایجاد رقابت
  • بالا بردن ارزش طراح و مالک طرح صنعتی
  • بالا بردن ارزش شرکت تولید و توزیع کننده محصول
  • کسب درآمد برای مالکان و طراحان طرح صنعتی از طریق فروش آن
  • سودآوری بالا برای شرکت های تولید و توزیع کننده طرح صنعتی از طریق فروش آن
  • اهدای حق انحصاری طرح صنعتی به مالک آن جهت بهره مند شدن از تمامی حقوق و مزایای ثبت
  • برخورداری طراح از امتیازات قانونی (مانند بهره مندن شدن از طراح تسهیلات دولت، افزایش سوابق او و ارتقاء شهرت و اعتبار برند)

مدارک لازم برای ثبت طرح صنعتی

مدارک لازم برای شخص حقیقی

کپی شناسنامه و کارت ملی مالک

کپی شناسنامه و کارت ملی طراح

نمونه کالا از طریق عکس از 6 زاویه مختلف

آدرس و کد پستی طراح و مالک

شماره تماس و پست الکترونیکی مالک

توصیف نامه برای مشخصات طرح صنعتی

مدارک لازم برای شخص حقوقی

روزنامه تاسیس و تغییرات شرکت

کپی شناسنامه و کارت ملی طراح و صاحبان شرکت

نمونه کالا از طریق عکس از 6 زاویه مختلف

تلفن تماس، آدرس و کد پستی شرکت

تلفن تماس و پست الکترونیکی صاحبان شرکت توصیف نامه برای مشخصات طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

  1. ثبت نام و تکمیل فرم اظهارنامه در سایت اداره ثبت طرح های صنعتی
  2. تشکیل پرونده در اداره ثبت طرح های صنعتی
  3. بررسی اظهارنامه توسط کارشناس مربوطه
  4. اعلام تایید یا رد اظهارنامه
  5. اخذ شماره ثبت طرح صنعتی
  6. انتشار آگهی طرح در یک روزنامه رسمی
  7. اخذ گواهی طرح صنعتی

تمدید طرح صنعتی

طرح صنعتی به مدت 5 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن اعتبار دارد. هنگامی که این مدت زمان به اتمام رسید می توان با پرداخت هزینه ی مربوطه برای دو دوره پنج ساله پی در پی دیگر طرح صنعتی را تمدید نمود. بنابراین با عنایت به بند د ماده 28 قانون صاحب طرح صنعتی قادر می باشد با پرداخت هزینه تعیین شده تقاضای تمدید اعتبار طرح صنعتی را جهت دو دوره پنج ساله پی در پی دیگر نماید. تقاضای تمدید ثبت طی 6 ماه قبل از انقضای مدت اعتبار ثبت طرح صنعتی در هر دوره صورت خواهد گرفت.

شرایط تمدید ثبت طرح صنعتی

طبق بند (د) ماده ۲۸ ق.ث.ا.ط.ب.ع مدت اعتبار طرح صنعتی ۵ سال از تاریخ ثبت آن می باشد. اگر دارنده طرح پس از انقضا مهلت مذکور اقدام به تمدید آن نکند حقوق متعلق به طرح را از دست میدهد. به همین دلیل در طرح صنعتی ماده ۸۹ آ.ق.ث.ا.ط.ع به دارنده طرح حق داده که درخواست تمدید اعتبار ثبت طرح را برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر بنماید به شرط آنکه تمدید ثبت ۶ ماه قبل از انقضا مدت اعتبار ثبت طرح در هر دوره به عمل آمده باشد. قانونگذار برای حمایت از دارنده به وی امکان داده اگر پس از انقضا طرح دارنده اقدامی ننمود ظرف ۶ ماه پس از پایان اعتبار نیز می تواند با پرداخت جریمه تأخیر مبادرت به تمدید ثبت طرح خود بنماید.
درخواست تمدید طرح صنعتی در دو نسخه بوسیله دارنده طرح تنظیم می شود و پس از امضا و الصاق تصویر نمونه طرح و رسید پرداخت هزینه آن را به مرجع ثبت تسلیم می نماید. در حال حاضر متقاضی باید از طریق سیستم الکترونیکی عملیات ثبت را انجام دهد. قید نکات لازم در تمدید ثبت طرح صنعتی و نحوه عملیات مرجع ثبت در مواد ۹۱ و ۹۲ آیین نامه مزبور پیش بینی شده است.

انتقال طرح صنعتی

مالکان اختراع، طرح صنعتی، اثر ادبی و هنری، علائم تجاری و نشان جغرافیایی می تواند حق بهره برداری خود را به هر شخص حقیقی و حقوقی در داخل و خارج از کشور انتقال دهند. انتقال می تواند با شرایط متعددی اعم از کلی یا جزئی، دائمی یا موقت باشد و برای هر یک شروط متعددی تعیین شود.
انتقال و اجازه بهره برداری از اختراع، طرح صنعتی، اثر ادبی و هنری، علائم تجاری و نشان جغرافیایی در داخل و خارج از کشور مشمول قوانین خاص و اخذ تائیدیه از مرجع قانونی است.

برچسب‌ها :

اشتراک‌گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Theme Settings -> Header -> Menu -> Mobile menu (categories)
Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.